Reflectie Ondernemende Houding
Specifieke reflectie school
Betekenisvolle situatie
In een recent schoolproject, specifiek Project 20, werd het al snel duidelijk dat we voor het succes van de opdracht afhankelijk waren van informatie van externe partijen. Dit vereiste het plegen van telefoontjes naar diverse bedrijven. Ik merkte dat mijn groepsgenoten hier echter terughoudend in waren; ze aarzelden om de telefoon te pakken of stelden het maken van deze cruciale contacten uit. Omdat ik inzag dat de voortgang van het project hierdoor in gevaar kwam en de benodigde informatie snel moest worden verzameld, nam ik zelf het initiatief om deze telefoontjes te plegen. Dit was een direct voorbeeld van het proactief oppakken van een taak die door anderen werd vermeden, en het bleek een essentieel onderdeel van ons succes in dit project.
Terugblikken op het handelen
Als ik terugkijk op die situatie, ben ik erg tevreden met mijn beslissing om direct actie te ondernemen. Ik wachtte niet af tot iemand anders de telefoon zou pakken, maar identificeerde een knelpunt en loste het proactief op. Deze aanpak kenmerkt mijn ondernemende houding; ik zie wat er moet gebeuren en pak het aan. Het ligt in mijn aard om graag initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor het behalen van resultaten. Dit bleek ook in andere projecten, waar ik vaak taken oppakte die door anderen minder enthousiast werden ontvangen. Een concreet voorbeeld hiervan is mijn rol in het opstellen van de "over ons"-pagina in een ander project. Ik nam deze taak volledig op me en zorgde ervoor dat de pagina van topkwaliteit was, wat resulteerde in het behalen van alle punten voor dit onderdeel. Deze ervaringen sterken mij in het idee dat ik van nature ondernemend ben en een belangrijke bijdrage kan leveren aan projecten door proactief te handelen.
Bewust worden van essentiële aspecten
Mijn ondernemende houding komt voort uit een combinatie van een sterke interne motivatie en het vermogen om kansen te zien en daarop te reageren. Ik word gedreven door de wens om concrete resultaten te behalen en zie een probleem vaak als een uitdaging die aangepakt moet worden, in plaats van een obstakel. Ik ben niet bang om buiten mijn comfortzone te treden, zoals het bellen van onbekende partijen, wanneer ik zie dat dit nodig is voor de voortgang of het succes van een project. Feedback van medestudenten bevestigt dit: "Jasper is flink ondernemend, belt zonder problemen en gaat achter zijn taken aan". Een andere feedback luidt: "werkt heel hard en neemt veel initiatief". Deze feedback ondersteunt mijn zelfbeeld als een student die graag de handen uit de mouwen steekt en actie onderneemt wanneer dat nodig is.
Een belangrijk inzicht dat ik heb opgedaan, is echter dat mijn ondernemende energie soms een uitdaging kent: mijn concentratie. Hoewel ik met veel enthousiasme en daadkracht begin aan nieuwe taken, merk ik dat ik het soms lastig vind om die focus over een langere periode vast te houden. Ik raak relatief snel afgeleid, wat ertoe kan leiden dat taken die ik met veel initiatief ben gestart, minder consistent worden afgerond of dat ik mijn aandacht moet verdelen over te veel zaken. Dit kan mijn effectiviteit als ondernemend persoon soms dwarsbomen. Het is dus een tweeledig aspect: een sterke wil om te ondernemen, maar een noodzaak om de duurzaamheid van die ondernemende energie te verbeteren door middel van betere focus.
Formuleren van handelingsalternatieven
Voor de toekomst wil ik mijn sterke ondernemende houding absoluut blijven inzetten en verder ontwikkelen. Het is een waardevolle eigenschap die me helpt om projecten vooruit te helpen en doelen te bereiken. Tegelijkertijd wil ik gericht werken aan het verbeteren van mijn concentratie en het langer vasthouden van mijn focus. Ik ben van plan om concrete strategieën uit te proberen om mijn aandacht te managen. Denk hierbij aan technieken zoals de Pomodoro-methode, waarbij ik taken in korte, geconcentreerde blokken uitvoer, afgewisseld met korte pauzes. Ook wil ik bewuster mijn taken plannen en prioriteren, zodat ik mijn energie richt op de meest essentiële onderdelen van een project en niet verzand raak in bijzaken. Door mijn proactieve en initiatiefrijke kwaliteiten te combineren met een verbeterde en meer consistente focus, verwacht ik nog effectiever te kunnen zijn in toekomstige schoolprojecten en andere situaties waarin mijn ondernemende houding van pas komt. Dit zal mij helpen om niet alleen actie te nemen, maar ook om die actie tot een succesvol en afgerond einde te brengen.
Specifieke reflectie stage
Betekenisvolle situatie
Aan het begin van mijn stage was mijn ondernemende houding helaas te min. Ik vond het lastig om een goede start te maken, voornamelijk omdat ik niet goed wist waar ik moest beginnen met mijn taken. Dit zorgde ervoor dat ik de eerste week niet veel gedaan heb. Ik merkte dat ik dan constant aan het dromen was of dat ik andere dingen ging doen als ik er even niet uitkwam. Ik wilde graag een actieve en initiatiefrijke stagiair zijn, die bijdroeg aan de projecten en de organisatie. Mijn doel was om zelfstandig aan de slag te gaan en kansen te zien en te grijpen om meer te doen dan alleen het hoogstnoodzakelijke.
Terugblikken op handelen
Als ik terugkijk op die eerste week, was mijn gedrag duidelijk anders dan wat ik van mezelf gewend ben op school. In tegenstelling tot school, waar ik dan met anderen ging praten als ik vastliep, zat ik nu op mijn telefoon. Dit was puur tijdverdrijf en het zorgde ervoor dat ik kostbare tijd verspilde. Ik dacht op dat moment waarschijnlijk dat ik wel een oplossing zou vinden door even afgeleid te zijn, maar in werkelijkheid stelde ik mijn taken alleen maar uit. Ik voelde me waarschijnlijk ook wat onzeker over hoe ik mijn taken moest aanpakken en durfde niet direct hulp te vragen of zelf initiatief te nemen.
Gelukkig ging dit in de loop der tijd steeds beter. Ik begon meer initiatief te tonen en pakte taken proactief op. Zo heb ik zelfs een mooie Facebook-post gemaakt voor de stage, wat voor mijn stageopdracht niet eens hoefde. Dit was een duidelijk voorbeeld van hoe ik meer ondernomen heb dan mij werd gevraagd. Ik dacht dat het belangrijk was om verder te kijken dan de letterlijke opdracht en zo meerwaarde te creëren. Ik voelde me hierdoor actiever en nuttiger binnen het team. Het besef dat ik zelf de verantwoordelijkheid moest nemen om de draad op te pakken, heeft me enorm geholpen.
Bewust worden van essentiële aspecten
Het probleem in de beginsituatie was mijn gebrek aan direct initiatief en het niet direct serieus nemen van mijn start. Dit leidde tot tijdverspilling en een achterstand in mijn taken. Ik leerde dat uitstelgedrag, zelfs door kleine afleidingen zoals mijn telefoon, een grote impact kan hebben op mijn productiviteit en de voortgang van projecten. Ik besefte dat de omgeving van een stage, met meer zelfstandigheid, een andere aanpak vereist dan de schoolomgeving waar directe ondersteuning vaak dichterbij is. Het belangrijkste inzicht is dat een ondernemende houding niet alleen gaat om het uitvoeren van opdrachten, maar ook om het proactief zoeken naar mogelijkheden om bij te dragen, zelfs als dit niet expliciet wordt gevraagd. Ik leerde dat zelfmotivatie en het direct aanpakken van taken essentieel zijn om succesvol te zijn en om een positieve indruk achter te laten.
Formuleren van handelingsalternatieven
In het vervolg moet ik de situatie vanaf het begin direct serieus nemen. Dit betekent dat ik, zodra ik een nieuwe taak of project krijg, direct een plan van aanpak maak, zelfs als ik nog niet alle details weet. Ik zal niet langer wachten tot ik vastloop om hulp te zoeken, maar proactief vragen stellen en informatie vergaren om mijn taken op te starten. Het doel is om vanaf het begin op schema te lopen, in plaats van achterop te raken en dat later te moeten inhalen. Ik zal bewuster omgaan met mijn tijd en afleidingen vermijden, door bijvoorbeeld mijn telefoon weg te leggen als ik met taken bezig ben. Mijn ondernemende houding zal zich uiten in het direct oppakken van taken, het zoeken naar mogelijkheden om extra bij te dragen, en het leren van mijn initiële aarzeling om zo consistent proactief te handelen. Ik wil de verwachtingen overtreffen door niet alleen te doen wat gevraagd wordt, maar door constant te zoeken naar manieren om waarde toe te voegen.
Algemene ontwikkeling
Mijn initiële situatie en doelen
Aan het begin van dit jaar voelde ik me heel ondernemend en gemotiveerd. Het leek alsof alles goed ging. Ik was goed bezig op mijn werk; ik pakte mijn taken op en mijn cijfers waren positief. Daarnaast was ik net begonnen met een nieuwe baan bij De Bijenkorf, wat ook goed liep en waar ik met veel energie aan begon. In mijn vrije tijd was ik ook lekker bezig met fitness, wat bijdroeg aan mijn energie en focus. Mijn doel was om deze positieve flow vast te houden en overal het beste uit te halen. Ik wilde laten zien dat ik overal proactief in kon zijn, zowel op school, werk als in mijn persoonlijke leven. Het voelde alsof ik het hele jaar door op deze manier kon blijven functioneren, met een constante drive om initiatief te tonen en mijn doelen te bereiken.
Wat ik deed en dacht, en hoe ik me voelde
In die eerste periode was ik vol energie en initiatief. Ik deed wat er van me verwacht werd op mijn werk en meer. Mijn nieuwe baan bij De Bijenkorf pakte ik enthousiast op, en ik was regelmatig in de sportschool te vinden. Ik dacht dat deze lijn zich vanzelf wel zou doorzetten. Ik voelde me goed over mijn prestaties en mijn planning leek te kloppen. Er was echter een belangrijk keerpunt, zoals mijn moeder zou zeggen: "Het venijn zat in de staart." Hoewel ik dacht dat ik alles onder controle had, haalde ik een 3.8 voor onderzoek 30. Dit was een enorme tegenvaller, want dit betekende dat ik het vak moest herkansen. Ik was geschrokken en voelde me teleurgesteld. Ik had blijkbaar niet scherp en consistent genoeg ondernomen gedurende het hele traject van dat onderzoek. Mijn eerdere gedachten over mijn constante productiviteit bleken niet helemaal te kloppen; ik had de valkuil van verslapping over het hoofd gezien. Dit resultaat confronteerde me direct met het feit dat mijn ondernemende houding, hoewel sterk in het begin, niet stabiel genoeg was gebleven om mij door het hele jaar te dragen zonder haperingen.
Belangrijke lessen die ik eruit trek
De belangrijkste les die ik uit deze situatie trek, is het besef dat ondernemerschap en initiatief tonen niet alleen gaan over een goede start, maar vooral over het vasthouden van die energie en focus over een langere periode. Mijn aanvankelijke succes maskeerde het feit dat ik niet consistent genoeg bleef. Ik leerde dat je niet alleen aan het begin van een project of periode je beste beentje voor moet zetten, maar dat je die discipline en proactiviteit het hele jaar door moet vasthouden. Het moment van de 3.8 was een harde, maar noodzakelijke wake-up call. Het liet me zien dat ik te zelfverzekerd was geworden en dat ik de neiging had om te verslappen wanneer de directe druk minder werd. Het ondernemende zit hem niet alleen in het beginnen met nieuwe dingen of het scoren van goede cijfers, maar ook in het doorzetten en scherp blijven, zelfs als het einde nog niet in zicht is. De teleurstelling over het herkansen van onderzoek 30 heeft mij doen inzien dat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen consistentie en dat ik moet leren om mijn energie en inzet evenwichtig te verdelen over een langere periode.
Hoe ik dit anders ga aanpakken
In het vervolg zal ik dus moeten leren om het hele jaar door hetzelfde niveau vast te houden. Dit betekent dat ik niet alleen enthousiast begin, maar ook manieren zoek om mijn motivatie en discipline te behouden, vooral wanneer de directe deadlines verder weg lijken. Ik zal bewuster mijn tijd plannen en regelmatig controleren of ik nog op schema lig met al mijn verantwoordelijkheden, zowel voor school, werk als persoonlijke doelen. Ik zal mezelf eraan herinneren dat een ondernemende houding ook inhoudt dat je proactief bent in het voorkomen van achterstanden en het bewaken van je eigen voortgang. Ik zal vaker reflecteren op mijn eigen inzet en waar nodig bijsturen, om zo te voorkomen dat "het venijn in de staart zit". Mijn doel is om een consistent hoog niveau van ondernemerschap te laten zien, zodat ik niet alleen goed begin, maar ook sterk en succesvol eindig, zonder onnodige tegenslagen zoals een herkansing. Het gaat om het creëren van een duurzame ondernemende mentaliteit die mij helpt om mijn doelen op lange termijn te bereiken.
Bewijslast:


Maak jouw eigen website met JouwWeb